mandag 10. april 2017

Løpesesongen som faidet ut i jumpers knee!

20.02.2016 løp jeg Bislett 50km på 3.31.17 med maratonpassering på 2.54.42, og alt var perfekt. Vinteren hadde vært fin, uten sykdomsavbrekk eller andre ulumskheter. Formen var i anmarsj, planen om å presse inn en ny maratonrekord ned mot 2.45.00 var realistisk i mine øyne.

I starten av mars 2016 begynte det å lugge litt i venstre kne, rett under kneskålen. Det var egentlig verst når jeg ikke løp. I starten ignorerte jeg det og la på litt is. Jeg hadde i tillegg litt trøbbel med noen låsninger i bekkenet. Så da ikke låsningene slapp tak, tok jeg meg en tur til kiropraktor for å knekke. Da kom jeg til å nevne for kiropraktoren at jeg hadde konstante smerter under venstre kne, var det en sammenheng mellom låsning i bekken og knesmerter? Kiropraktoren dro fram ultralydutstyr og undersøkte kneet, og det tok ham ikke lang tid å konstatere at at jeg hadde et solid tilfelle av "jumpers knee". - Du må stoppe å løpe med en gang, du må legge løpeskoene på hylla i hvertfall i 12 uker.

12UKER!!!! Da kjente jeg at rullgardina raste ned, og fortrengningen slo til. Dette går raskt over, han vet ikke hva han prater om, jeg tar en pause på en uke, da er nok det meste over. Bare roe ned litt, formen er jo så bra, kan ikke miste denne sesongen, all denne treningen og så bare slutte...

Jeg forstod etterhvert at løpeskoene måtte byttes ut med noe annet. Det ble sykkel, og sykling ble det, men etter noen solide langturer begynte jammen meg kneet å murre igjen. Snakk om sensibel kropp!
Da var det gått 6 uker, og jeg tok en ny sjekk hos kiropraktor, som raskt kunne konstatere at det var liten endring i det betente kneet, og han fortalte meg at jeg måtte være langt mer tålmodig.

Neste forsøk på å forsøke å holde treningsrytmen i gang ble rulleski. Etterhvert mange og lange stakeøkter med relativt stive bein, og det fungerte sånn akkurat passe:) I tillegg forsøkte jeg å trene noen få statiske styrkeøkter på beina, fryktelig kjedelig. Fikk aldri ordentlig skikk på det.

Tiden gikk og i august tok jeg en ny sjekk enda jeg fortsatt kjente smerter i kneet. Joda, det gikk framover, men fortsatt viste ultralydbildene mange solide blødninger i den betente sena.
Mer staking og venting.

Jeg kjente også på følelsen av at det ikke var så farlig med denne løpingen, jeg ble litt likegyldig. Motivasjonen var i ferd med å bli litt tåkelagt. På jobben startet vi opp med nytt fysak prosjekt hvor jeg sammen med en annen skulle ha ansvar for utholdenhet. Korte løpeøkter hver dag. I starten valgte jeg kun å gå for ikke å belaste kneet, men etterhvert når vi kom ut i september begynte jeg så smått å løpe litt. Først ble det rundt 3 km, deretter 4 og tilslutt lå turene på rundt 5 km. Rolige og korte turer 4 dager i uka. I oktober forsøkte jeg meg på noen få rolige turer på kveldstid. Jeg fikk også beskjed fra kiropraktor om at jeg måtte forsøke å holde treningen i gang selv om ikke kneet var 100% - heller justere slik at det ikke ble verre. Så noen uker løp jeg nesten ikke i det hele tatt, mens andre uker kunne det bli både 25 og 30km. Først i desember begynte det å løsne. Da kunne jeg øke mengdene gradvis opp til 50 - 60 i uka, legge inn langturer i helgene. Men tempo måtte holdes nede, for økte jeg tempo, så kom smertene.

I starten av februar fikk jeg et tilbakeslag etter noen uker med opp mot 60km i uka. Men etter et par uker med minimalt med løping forsvant smertene like raskt som de hadde dukket opp.

Siden har det gått sakte men sikkert framover. Rolige langturer på mølle har vært grunnstammen i treninga, mens jeg har krydret med relativt korte rolige turer gjennom uka. Etterhvert har det blitt noen små testturer hvor tempoet har blitt skrudd opp, og kneet har holdt:)

I midten av mars (et år etter skadebekreftelsen) dro en liten delegasjon fra SK Kraft til Reersø utenfor København for å delta i Reersø løbet 2017, et lite lokalt terrengløp som det nærmest har blitt en tradisjon å delta i.
Der fikk jeg for første gang testet fart og form. Jeg hadde lave forventninger til egen prestasjon, men overraskende nok klarte jeg å holde tempoet oppe og karre meg inn til en hederlig 3.plass kun 12 sekunder bak personlig rekord fra 2015.



 Nå snakker vi 10 april og påske. Jeg har meldt meg på årets påskemaraton i Drammen 2. påskedag. Siste langtur tok jeg i går. Jeg delte den opp i tre deler.
Del 1. Oppvarming + rask tempoøkt i ett, totalt 10km på 38.45, dog i lett helling nedover, god fartstrening.
Del 2. 6km i forventet maratontempo 4.10
Del 3. 6,7km rolig nedløp
Har trua på maratontid mellom 3.00 - 3.15 et sted, hvis ikke den berømte sprekken kommer på besøk.
Time will showe:)

2 kommentarer:

  1. Hei, jeg er Theresa Williams Etter å ha vært i forhold til Anderson i årevis, brøt han opp med meg, jeg gjorde alt for å bringe ham tilbake, men alt var forgjeves, jeg ville ha ham tilbake så mye på grunn av kjærligheten jeg har for ham, Jeg ba ham om alt, jeg gjorde løfter, men han nektet. Jeg forklarte problemet mitt til min venn, og hun foreslo at jeg helst skulle kontakte en stavekaster som kunne hjelpe meg med å stave en stave for å få ham tilbake, men jeg er den typen som aldri trodde å stave, jeg hadde ikke annet valg enn å prøve det, jeg Postet stavekassen, og han fortalte meg at det ikke var noe problem at alt ville gå bra før tre dager, at min eks skal komme tilbake til meg før tre dager, han kastet staver og overraskende på den andre dagen, det var rundt 4 pm. Min eks kaller meg, jeg var så overrasket, jeg svarte på anropet og alt han sa var at han var så lei meg for alt som skjedde at han ville at jeg skulle komme tilbake til ham, at han elsker meg så mye. Jeg var så glad og gikk til ham som var hvordan vi begynte å leve sammen lykkelig igjen. Siden da har jeg lovet at noen jeg kjenner som har et forholdsproblem, ville jeg være til hjelp for en slik person ved å henvise ham eller henne til den eneste virkelige og kraftige staver som hjalp meg med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com Du kan sende en e-post til ham hvis du trenger hjelp i ditt forhold eller noe annet sak.

    1) Kjærlighetsformål
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmisse
    4) Ekteskapsstaver
    5) Binding Stave.
    6) Breakup Spells
    7) Forvis en fortid Lover
    8.) Du vil bli markedsført på kontoret din / Lotteri stave
    9) vil tilfredsstille din elsker
    Kontakt denne flotte mannen hvis du har noe problem for en varig løsning
    Gjennom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvarSlett
  2. Hei, jeg er her ute for å spre denne gode nyheten til hele verden på hvordan jeg fikk mannen min tilbake. Jeg ble gal da mannen min forlot meg for en annen kvinne i forrige måned. Men når jeg møter en venn som introduserer meg til profeten Okona, stor budbringer til oraklet som han tjener, fortalt jeg mitt problem til profeten Okona om hvordan mannen min forlot meg. Han sa bare til meg at jeg er kommet til rett sted, da jeg vil få mitt hjerte ønske uten noen bivirkning. Han fortalte meg hva jeg trenger å gjøre, Etter at det var gjort, I de neste 2 dagene ringte min mann Jeg på telefonen og sa unnskyld for å leve meg før. Jeg er så glad og overveldet at jeg må fortelle dette til hele verden hvordan profeten Okona hjelper meg med å gi mitt hjerte ønske. Hvis du trenger noen form for hjelp, kontakt profeten Okona på følgende e-postadresse: prophetokona@gmail.com eller WhatsApp på +2348069032895 Han kastet også så mange stave som,
    (1) Hvis du vil ha din ex tilbake.
    (2) Du trenger ikke en skilsmisse i ekteskapet ditt.
    (3) Du vil bli markedsført på kontoret din.
    (4) Du vil kurere for dødelige sykdommer
    (5) Hvis du vil ha et barn.
    (6) Du vil være rik.
    (7) Du vil knytte din mann og kone til å være din for alltid.
    (8) Hvis du trenger økonomisk hjelp.
    (9) du vil ha en kone / ektemann

    SvarSlett