onsdag 5. mai 2021

Uke 18. Et skritt fram, to tilbake…

 Siden starten av oktober har jeg klart å til en god langtur i løpet av helga. Dette har fungert fint for meg gjennom mange sesonger, og har langt på vei vært ryggraden i den treningen jeg har lagt ned.

Turene har stort sett vært på pluss/minus 30km. Farten på disse turene har vært på fornuftige 4.45 - 4.55. Men utover på nyåret så har jeg sakte men sikkert blitt litt høy på meg selv. Dette har resultert i at tempoet gradvis har økt, og fra starten av mars har jeg gjennomført disse turene på rundt 4.30. Det har nok blitt litt for høyt tempo over for mange lange turer. Begrepet «rolig langtur» må jeg jobbe litt med.

Resultatet har blitt litt småtrøbbel med hofteleddsbøyer og knevondt. Ser heldigvis at jeg har klart å reversere skaden bra med økt fokus på relevant styrketrening, tøying og noe alternativ trening. Mengden gjennom uka har jeg begrenset kraftig og tempoet er lagt ned på krabbegir. 

Har lagt et par turer til Rotuveien igjen, tror det blir mange turer i det området utover vår og sommer. Balder digger skogsturer:)

Nå fortsetter jeg med dette opplegget ut denne uka, så satser jeg på en gradvis økning. Først i mengde, så får vi se om beina tåler litt mer fart etterhvert.










tirsdag 30. mars 2021

Fin ettermiddagstur

 Etter en skikkelig sjauedag med opparbeiding av uteområdet var det nødvendig med en befriende løpeturi kveldinga.




 Turen gikk fra Tranby ned til Damtjern og videre ned til gamle lier sykehus før jeg rundet opp mot Tranby via Trondbergfjella og videre opp Kirkelinna. 





Kjørte noen drag opp motbakkene i Trondbergfjella. Deilig å kjenne på vårfølelsen, fin temp og lenge lyst. Det er digg!

Ellers må det nevnes at skoene jeg nå har konvertert til er en ren nytelse å løpe i. Tidligere har jeg i en årrekke løpt i asics nimbus. De har funket godt for mine bein. Har stort sett funket god og holdt meg skadefri. Men det siste halvåret har jeg løpt i asics glideride. For noen sko!! De er helt rå, fantastisk demping og utrolig god løpsfølelse.




mandag 29. mars 2021

Oppstått fra de døde!

 Heisann!

Som kjent så står ikke tiden stille, den går umiskjennelig videre. Jeg har heller ikke stått stille de siste årene, men det har denne bloggen. Morsomt å se at tittelen på denne bloggen også har blitt brukt som tittel i en fantastisk bra podcast av Jann Post de senere åra. https://podcasts.apple.com/no/podcast/i-det-lange-l%C3%B8p/id1488494849?l=nb&i=1000509758856

Ser at jeg sist var inne den 27.august 2017. Da hadde jeg kommet meg hjem fra Hønefoss med heder og ære etter seier på Ringerike 6 timers. Dette ble starten på en liten seiers trippel oppe på Ringerike. 

Jeg løp inn til 1.plass også i 2018: Da skrev Olav Engen i Kondis følgende: «Dag Bern fra SK Kraft vant Ringerike 6-timers i år som i fjor, på ny stevnerekord 79,595 km. Resultatet er også norsk aldersrekord i klasse M50-54.» 

                                                     Foto: Bjørn Hytjanstorp

Det samme skjedde i 2019, ny seier, men ingen rekord på over 80k. Da sto det følgende: «I herreklassen vant Dag Bern, SK Kraft etter å ha løpt 75,755 km. Han passerte maraton på 3.10.18. Lars Chr. Dørum, Spiridon kom på 2. plass med 69,060 km (passerte maraton på 3.29:59), mens 3. plassen gikk til Jan Magnus Brevik, SK Rye etter at han hadde løpt 68,344 km.»

                                                                   Foto:  Bjørn Hytjanstorp

Dermed ble det utrolige 3 seire på rad, egentlig veldig godt fornøyd med egen prestasjon:)

Har også løpt noen andre løp siden 2017.

Det ble blant annet to Kickmaster ultramaraton 50K i 2018. Nr 1 ble gjennomført 3.42.45, nr2 ble gjennomført på 3.38.28. 


Holmestrand maraton 2018 gikk unna på 2.57.39


Etter Ringerike 6 timers 2019 begynte det å lugge litt nederst i korsryggen. Jeg valgte delvis og ignorere ubehaget, gikk litt ned på mengde og dro heller litt på med fart. Jeg skulle jo bare lade opp til Hytteplan. Det ble lite greie på treningen i ukene før Hytteplan, mange avbrekk med vond rygg. Vurderte en stund å droppe hele løpet, men dumskapen vant, og jeg kom meg gjennom de 10 km på 37.49. Året før løp jeg på 36.45, så det var ikke ellevill jubling etter målgang.

Deretter tok jeg meg en god pause før jeg etterhvert begynte å løpe litt igjen. Det funket en stund, men ryggen kranglet fortsatt. Nå ble det av og på gjennom hele vinteren og utover våren. Corona pandemien kom, og alt lå tilrette for masse trening, men neida. Oppgitthet og frustrasjon gjennom flere måneder førte til at jeg valgte å anse meg selv som pensjonert løper med kun mål om å holde meg i aktivitet for livskvalitetens skyld. Alle ambisjoner skulle kastes på båten. 

I slutten av juni trente jeg på en grusbane på jobben, kroppen kjentes lett og god ut, ryggen var for engangs skyld på lag. Sola varmet og himmelen var blå. Jeg klinte til og nøt km tider på 3.40 - digg:) Kanskje det var liv laga i en sliten kropp tross alt...

Så smalt det, ikke voldsomt men det skjedde noe nederst korsryggen. Det skulle vise seg å være en solid prolaps. Beskjed fra kiropraktor var å være tålmodig, dette kunne ta alt fra 3 til 12 måneder. Høyrebenet ble numment på grunn av at isjasnerven kom i klem. Skal si det var godstemning i heimen en periode da.

Slik gikk 2020, prolaps, isjasplager og pandemi...

I november gikk jeg til innkjøp av brukt mølle, tok ikke sjansen på å løpe på glatta med dårlig rygg. Samtidig begynte smerter og plager sakte men sikkert å trekke seg tilbake, rundt juletider kunne det være dager da jeg ikke kjente til ubehag i det hele tatt. Helt fantastisk! Som en gammel sirkushest som kjenner lukten av sagmugg, begynte jeg å trave litt igjen.

De siste månedene har gått med til å holde stabile måneder med mengder mellom 50-70km pr uke. Har stort sett hatt en langtur i uka på ca 30km.
Dette har funket bra, kun smårusk som stiv hofteleddsbøyer og småvondt i knær, er også en gjenganger. Det er ikke annet å vente i en alder av 52 år:)

Nå er det greit med litt motivasjon for fortsatt trening. Har derfor meldt meg på Spar Ringerike 6-timers 2021. 29.august. Det blir stas å ha noe å trene mot. Ambisjonen om 80 km er definitvt lagt på hylla. Nå er målet å bikke 70km, det bør være realistisk på en god dag. Men det aller viktigste er bare gleden over å bare kunne løpe!








søndag 27. august 2017

Veien til Ringerike 6 timer 2017

I mars dukket det opp en invitasjon til å løpe 6 timers løp på Ringerike. Jeg kjente med en gang suget i kropp og bein. Lenge siden sist jeg løpte et 6 timers løp, faktisk tilbake i 2013 på Romerike. Det gikk bra, ble både seier og ny pers på 76.6km. Men med tanke på fjorårets skademas (jumpers knee, kunne ikke løpe fra mars til november) så var kanskje ikke det lureste?? Etter en kort betenknings pause på ca fem sekunder meldte jeg meg på. Da var egentlig utfordringen for sesongen 2017 lagt - Hvordan komme seg i god nok form til å gjennomføre en godkjent 6 timers? Og hva er egentlig godkjent resultat i mitt hode på en 6 timers? I de siste seks 6 timers løpene jeg har deltatt i har jeg klart å kravle meg over 70km, så det ble raskt hovedmålet for dette løpet. En god løps opplevelse med slutt distanse på 70+

Når jeg først har meldt meg på et slik løp er jeg skrudd sammen på den måten at dette løpet mentalt blir med meg på alle treningsøkter jeg gjennomfører. Jeg ser for meg åpningsfart, drikkeregime, vondter som kramper, vannblemmer og magetrøbbel. Forsøker å tenke ulike løsninger for det som måtte dukke opp av utfordringer, for de kommer alltid. Men mest av alt fokus på at alt skal gå på skinner, at jeg kommer inn i "bobla" finner flyten og roen - det bruker jeg veldig mye tid på mentalt.

Rent treningsmessig var det i grunnen mye å ta tak i. 2016 sesongen ble mest brukt til rulleski og stakemaskin. Men etter å ha løpt jevnt i 25 år, så er det klart at grunnformen ligger i bunn. Brukte mye av våren på kvantitet, det vil si at jeg fokuserte på å komme opp i en grei langturform som kunne tåle ca 25 - 30km. Dette er den viktigste byggesteinen for min del når det gjelder å forberede seg til maraton og lengre løp. Jeg har ikke de største mengdene pr uke, de ligger stort sett mellom 55 - 75 km. Men en langtur på rundt 25 - 30 km er noe av det viktigste jeg gjør.

I påsken klarte jeg å presse meg inn på rett under 2.58 på påskemaraton i Drammen, uten at kneet ble dårlig. Da begynte jeg å få troa på at jeg skulle klare å komme i grei form til 6 timers løpet på Ringerike. I juni gjennomførte jeg Nordmarka Skogsmaraton, og fikk litt føling med jumpers knee igjen. Ble mye utoverløping på slutten, og dette trigget nok kneet i meste laget. Men etter noen svært så rolige uker startet jeg rolig opp igjen. I midten av juli fikk jeg lagt inn en liten periode med en del kvalitet, korte distanser med god fart til meg å være. Deretter dyttet jeg på med en del gode langturer i overgangen juli - august på ca 30km med snittfart på mellom 4.30 - 4.45.  De to siste ukene før løpet klarte jeg for en gangs skyld å være fornuftig med nedtrapping av mengde.

Av andre typer forberedelser har jeg hatt litt ekstra fokus på hva jeg har puttet i meg den siste uka. Har tidligere vært plaget av en del kramper. Jeg har derfor testet litt ulike tilnærminger før løp, og landet på omtrent denne oppskriften. Er ikke så sikker på om alt egentlig har noen reell virkning, men om ikke annet så kan jo placebo effekten være nok:) Magnesium tas daglig de siste ukene som krampe forebyggende. Ringer drikkes det rikelig av de siste tre dagene før løpet. Trege karbohydrater er en del av måltidet hver dag siste uke. I tillegg fikk jeg et stalltips om "naturlig dop" en ukes tid før løpet. Det består av å drikke røbetjuice daglig 3 - 4 dager før løp, samt å spise så mørk sjokolade som jeg orker (86%) på selve løpsdagen. Ser at forskningen rundt dette spriker godt, men har man trua så kommer man langt. Jeg unngikk i hvertfall kramper så vidt når jeg løp i går, og beina/steget var godt fram til stoppsignalet gikk etter 6 timer.

Å endelig komme opp til arenaen på Hønefoss var veldig trivelig. Ble tatt i mot av Stig Andy og resten av gjengen med blide folk som hadde tenkt på det meste. Bordet som jeg sjøl hadde tatt med var overflødig, her sto bordene klare klare med merkelapper. Selve løypetraseen var helt etter min smak, flat løype medsvake svinger mot høyre med godt underlag var en sann nytelse å løpe på.
Startnummer og tidtakningsbrikker ble montert, og småpraten gikk lystig blant deltakerne før vi etterhvert ble loset bort til start. Reima hadde en høytidlig nedtelling, og så ble vi sendt av gårde. Planen min var å løpe så jevnt som overhodet mulig rundt 4.30. Noe som mange vet tilsvarer 80km etter 6 timer. Jeg var veldig forberedt på at kroppen mest sannsynlig ville si ifra etterhvert om at dette ikke ville holde inn. Det har skjedd mange ganger før.

Foto: Hans Egard Rakeie



Foto: Hans Egard Rakeie

Små delmål underveis er god motivasjon. Først passere 5 km på 22.30 deretter 10km på 45 minutter, jeg hadde et skjema opp til 60km som skulle passeres på 4.30. Deretter var planen å roe litt ned. Dette funket greit, etter 60 km ble det en hyggelig gå runde med Morten Auset som jeg slo av en prat med. Stig Andy vartet opp med is til oss i varmen, og det ble satt på vannspreder som ga de som ønsket det en god kald dusj. På oppløpssiden stod det en gjeng med entusiastiske unger som delte ut kalde svamper. I tillegg var jeg så heldig at en lokal storløper med navn Øystein Ringnes sekunderte meg slik at jeg klarte å holde oversikten sånn nogenlunde, takk for det! Etter en stund startet jeg rolig opp igjen før jeg fant tilbake til 4.30 tempoet. Fikk litt krampemurring i høyre lår og måtte justere ned tempo 3 - 4 runder før jeg igjen fant tilbake til flyten som holdt helt inn. At det skulle bli ny personlig rekord og seier var absolutt ikke i hodet da jeg kjørte oppover til Hønefoss denne morgenen, men når alt klaffer kan visst alt skje selv for en godt voksen mann:)
Foto: Hans Egard Rakeie

Så da er det vel bare å forsette treningen, holde seg unna skader og gå for nye lange løp - det er jo det som er livet!

lørdag 29. juli 2017

Tur til Eiksetra

Rolig og fin tur til Eiksetra.
Var meldt regn i dag, så fikk tatt turen på morgenen. Forsøkte å løpe i jevnt tempo, og finne godt arbeidstempo i motbakkene.

Sjekk turen her: https://www.relive.cc/view/1106644434