mandag 17. mai 2021

Uke 19. Kunsten å forte seg sakte

 Totalt ble det fire økter denne uka.

De to første øktene på 11 og 12 km ble lagt til Kjekstadmarka. Fint å kunne løpe på gode grusveier igjen, lett kupert terreng i skog og mark. Litt vanskelig å holde igjen, men klarte et gjennomsnittstempo på 5.04 på første økt og 4.45 på siste økt. Beina spiller på lag for tiden, så alt føltes bra.



Merker at jeg får igjen for de enkle styrkeøvelsene. Tydelig at dette har noe å si for både kraft og steg.

Den tredje økta ble en liten rundtur om Tveita og tilbake til Tranby. Helt rolig med snitt tempo på 4.58. Lengden ble på fornuftige 8.22km



Fjerde og siste tur ble en test for å sjekke om kroppen tålte litt anstrengelse i forhold til fart. Jeg har jo løpt Linnesrunden noen ganger nå, og tenkte at det kunne være en ide å sjekke hva jeg klarer av fart på den ca 5 km lange runden. Var usikker på om det var litt gambling med tanke på kne og hofte, men satset på at det ville holde. Tanken var også å bryte av hvis det meldte seg noen form for smerte. Jeg startet med å løpe runden som oppvarming. Stoppet og la vekk løpejakke i bilen, tok litt drikke og la i vei.



1.km 3.39 - 2.km 3.47 - 3.km 3.50 - 4.km 3.54 - 5km 3.52 Totalt: 19.02.

Deretter snudde jeg å løp samme runde tilbake. Totalt ble økta på 17.27km. Det beste av alt var godfølelsen etter økta. Bein og kropp ser ut til å ha tålt fartsdraget bra. Hurra! Da fikk jeg bekreftet at det fortsatt er litt fart i kroppen, og at jeg klarer å presse meg selv uten at jeg deltar i konkurranse.

Neste uke blir litt av det samme. Få noen 10 km turer i rolig fart, og kanskje avslutte med en langtur på 25 - 30km isj... Forte meg sakte tilbake til god form:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar