søndag 23. september 2012

Ny maratonpers i Oslo 2012

Så var dagen kommet. Det siste planlagte målet for denne sesongen skulle løpes, så raskt som mulig.
Det var i 2010 at jeg sist satte pers på denne distansen, også det i Oslo. Da ble slutt tiden 2.58.18.

De siste tre ukene etter Romerike 6 timers har jeg forsøkt å ta det litt med ro. Greit å vite at jeg har distansen inne, men så var det dette her med fart da. Det er en viss forskjell på 6 timers fart og maratonfart. Andre forberedelser som inntak av magnesium og ringer har gått sin vante gang. Dette har vist seg gang på gang å fungere for meg - krampene holder seg unna.

Jeg tok meg god tid hjemme denne morgenen, dro ikke fra Lier før 09.15. Formannen hadde vært inne dagen i forveien og hentet startpakka:) Lite trafikk, lett å parkere, kort vei å gå til startområdet - alt dette gjorde at det ble lite stress før start. Deilig!

Møtte på Morten og Bjørn-Harald ( SK Kraft) omtrent med en gang jeg kom inn. Gutta var spente og godt forberedt. Morten har sett 2.53 tallet før - kunne det være mulig å løpe enda raskere denne dagen? Bjørn Harald ville forsøke å ligge i 3.00 gruppa, skulle dette være dagen da han så 2 tallet som slutt tid på maraton?
Raske løpere fra SK Kraft
Etter skifting og innlevering av sekk, var det bare å stille seg opp i startfeltet. Jeg hadde fått melding på morgenen om at Gjermund muligens skulle stille som fartsholder på 3 timer gruppa. Det skulle vise seg å være tilfelle. Mannen som ble nr 11 i VM i 24 timer i Polen to uker tidligere kom blid og fornøyd med ballong og skilt på ryggen.
Gjermund fører an. Her lå både Bjørn-Harald og jeg stort sett hele veien. Foto: Per Inge Østmoen
Startskuddet smalt og vi kom oss av gårde. Det var en relativt stor gruppe som hadde som mål å komme inn på under 3 timer, så det ble trangt om plassen de første km. Når vi kom til drikkestasjonene var det skubbing og dytting, så mange av koppene med drikke traff like godt panna som inn i munnen:)

Etterhvert fant jeg ut at det beste stedet i feltet var rett bak, eller ved siden av Gjermund. Der var det mindre knuffing og mer plass. I tillegg fikk vi snakket litt sammen om både VM og løping generelt, veldig trivelig:) Tempo var i perioder litt høyt de første 20 - 25 km med tider nede på 3.58. Men så hadde vi også et par km hvor det gikk relativt rolig på rundt 4.20 fart. Gjermund gjorde jobben og ledet oss gjennom på en super måte.

Sjøl fikk jeg litt trøbbel på rundt 30km. Litt for lite drikke og feelingen av lavt blodsukker, gjorde at jeg måtte senke tempoet litt. Fikk i meg en gel og pøste på med drikke. Denne pausen gjorde at jeg plutselig lå et par hundre meter bak Gjermund. I tillegg skulle vi da ut i et parti hvor det ble en del motvind. Men sakte og sikkert krøyp jeg innpå. Tror jeg brukte nærmere 7 km på å komme opp i ryggen på gruppa. Kjørte på med en gel til og beit tenna sammen. Når jeg var på 40km skjønte jeg at det kunne bli en tid på under tre timer. Veldig fint at siste trasè av løypa gikk ned Karl Johan, mye folk og bra stemning gjorde at de siste kreftene ble tynet ut - kunne ikke feige ut her med litt gange.
Mål linja ble passert på 2.57.58, og rett etter den stod Gjermund og rakte ut en hand og gratulerte - veldig hyggelig. Så ble det ny bestetid, en forbedring med 20 sek. HURRA!
Tre fornøyde karer - alle med tider under tre timer! Foto: Magne Døssland

Det var flere SK Kraft løpere / venner som brøyt personlige barrierer i dag.
Lise satte ny pers på 1/2 maraton
Øystein perset på 1/2 maraton og måtte rett til dopingkontroll etter at dette bildet ble tatt. Mannen kom ikke ut på gata før kl.16.30. Da var festen over. Regner med at både A og B prøve var negativ:)
Geir løp sitt første 1/2 maraton med stil!
Per perset med rundt 40 minutter på helmaraton:)
Denne mannen har løpt 435 maraton / ultraløp - sjekk hjemmesiden: http://home.online.no/~iahaugen/
Fartsholder på 5 timer og alltid like blid, Kondispresident Tim
http://connect.garmin.com/activity/225628270

5 kommentarer:

  1. Gratulerer Dag ! Dette er bare så sjukt bra. Håper jeg noen gang i livet kommer under 3 timer på maraton. Jeg så Gjermund med hele beitet på slep kommende i mot etter noen av sløyfene. Han er en løper jeg setter høy! Håper jeg kan ligge rett under den ballongen en gang også, sprekinger :)

    SvarSlett
  2. Hei Ståle! Gratulerer til deg også:) Har vært morsomt å følge bloggen din fra uke til uke. Du har hatt bra fokus og innstilling i forhold til målet ditt. Skal si du innfridde i går. Du må jo virkelig ha truffet med både form og disponering. Alltid deilig å perse. Jeg løp mitt første maraton i 2007 på tiden 3.22 min.
    Tror det bare er snakk om tid før jeg ser deg bak 3.00 ballongen - det skal bli moro!

    SvarSlett
  3. Grattis Dag! Ikke overasket men vel gjennomført! Grattis til hele SK Kraft gjengen også! 3 stk. med Sub 3 timer på hel er rått!!

    SvarSlett
  4. Hei Dag. Takk for et helt konge løp i Oslo. Takk for hjelpen. Var greit å ha to lange menn i front av gruppa. En med skilt på ryggen og en med buff på hode. Bare å henge på. Nå kan jeg legge opp!!! (Tror ikke det skjer enda).
    Har sett på resultatlista og ser at det kun er SK Vidar som har flere enn 3 stk under 3 timer. SK Kraft er nummer 2 på denne litt spesielle lista. (Det er vel egnetlig jeg som har lagd den for meg selv).
    Nok en gang. Tusen takk for hjelpen til deg og Gjermund.
    Denne skal jeg leve lenge på.

    SvarSlett
  5. Hei Bjørn-Harald!
    Hyggelig at du fant motivasjon i ryggen min. Du løp så lett og ledig, sier litt om formen du har klart å time til dette løpet. Skjønner at både du og Morten snart er klar for et ultraløp nå:)Du er rå Bjørn-Harald!
    SK Kraft er en klubb som holder nasjonalt nivå, ha,ha!

    SvarSlett