søndag 14. mars 2010

Reersø løbet

Reersø rundt ( Danmark) 14. mars.
Sammen med kona og gode venner satte vi oss i bilen og kjørte den lange veien ned til Reersø som ligger en time sørvest for København. Her ligger sommerhuset til min gode venn Per. Vi har vært her før, og løpt rundt Reersø som trening. Men så oppdaget vi en sen høstkveld i 2009 at det faktisk arrangeres et løp rundt halvøya, og nå er vi klare. Noen små snøhauger i veikantene forteller at vinteren har vært snørik også i Danmark.
 På løpsdagen er det 2 – 3 grader og klarvær, en nydelig vårdag med andre ord. På startstreken kommer det unge og gamle, noen med tydelige ambisjoner, andre med et lunt smil og en avslappet holdning til det hele. Sjøl føler jeg meg sånn midt i mellom. Så går startskuddet, og jeg legger meg rett i rygg på en kar som starter i et voldsomt tempo. Første kilometer går unna på 3.14, og jeg forstår at dette er galskap. Jeg har i forkant kun konsentrert meg om rolige langturer med Eggemoen 6 timers som mål. Løypa fører oss ut på en sti som leder videre mot havet og vinden, motvind selvfølgelig. Jeg har latt lederen løpe fra meg, og nå hører jeg noen komme i stor fart bak meg. Dette er straffen med å starte i kamikaze stil. To løpere spretter forbi meg før jeg aner ordet av det og plasserer seg 50 til 80 meter foran. Jeg klarer etter hvert å stabilisere meg på en puls som ikke er på vei ut av øra, og når vi møter på litt snø og is i løypa merker jeg at jeg nærmer meg de foran. Bak meg er det en lomme på ca. 100 meter. Slik går det kilometer etter kilometer.
 Så etter en drøy halvtime nærmer mål seg, jeg sniker meg innpå løperen foran, men ikke raskt nok. Jeg kommer inn som nummer fire og kjenner jeg er veldig fornøyd med resultatet, særlig etter idiotåpninga. Vinneren får et par flasker vin og blomster. Deretter er det hele over. Et trivelig løp på et fantastisk vakkert sted.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar