søndag 31. august 2014

Fortsatt liv i en gammel løper...

Tok en kikk på bloggen og oppdaget at jeg ikke har vært inne siden 23.mai.
Ja,ja, da kan det vel være greit å oppdatere litt fra de siste månedene.

Noe av det første som skjedde i slutten av mai var at jeg fikk en solid strekk i høyre legg. Denne strekken ble jeg ikke kvitt før det hadde gått i overkant av tre uker. Dermed ble det lite løping, men desto mere sykling.

Apropos sykling, så ble det kjøp av en terrengsykkel i juni. Da ble den trofaste Hyundai Elantraen sndt til hogging. Så nå er tanken at jeg skal sykle til jobben året rundt. Det er ikke den helt store avstanden ( ca.4km)  så det bør vel gå greit.

I og med at jeg hadde meldt meg på Oslo Triatlon sprintetappen i begynnelsen av august, var det helt greit å bruke litt tid på sykkel. Har virkelig fått sansen for å sykle denne sommeren. I starten var jeg litt skeptisk til at det skulle gå utover løpesteg. Nå i slutten av august ser jeg vel heller at syklingen har vært til det bedre for min del. Jeg merker at jeg har mer kraft i steget, særlig i oppoverbakker.

Ved siden av syklingen skulle jeg også ha litt fokus på svømming. Som så mange andre sliter jeg med det våte element. Jeg har aldri fikset å svømme crawl. Så fokuset skulle være på å svømme bryst så raskt som mulig. Utpå sommeren var jeg så heldig at jeg fikk låne en våtdrakt av Frode som har deltatt på et par triatloner tidligere. Jeg tok med våtdrakta opp på fjellet og fikk testa den der. Plutselig var det ikke så umulig å svømme crawl lenger. Oppdriften fra våtdrakta hjalp meg godt, jeg fant rytme og ro og dermed begynte teknikken og komme. Etterhvert klarte jeg faktisk å crawle nærmere 1000 meter uten at jeg gikk helt i kjelleren eller fikk i meg 2 liter vann.
Lånt våtdrakt:)
Nyinnkjøpt trisuit:)

Mens vi ferierte på fjelle ble det tid til mye trening. I juni og starten av juli ble det gode lange turer i fjellheimen, krydret med fine svømmeturer i Himingtjønn.


Rundt 20. juli dro hele familien Bern sammen med fem andre SK Kraft familier til Bornholm, nærmere bestemt Dueodde. Her skulle vi løpe Etape Bornholm 2014. Dette ble en knallfin uke hvor vi fikk en glimrende kombinasjon av ferie og fysisk aktivitet.
Store og små koste seg på denne fantastiske øya.
Løpemessig er jeg egentlig godt fornøyd med egen prestasjon. I fokant hadde jeg egentlig ikke gjort så mange grep. Hverken intervaller eller tempoøkter var blitt gjennomført. Så noen persing på 10 km ble det ikke. Men det ble fem dager med kvalitetsøkter og pulstrøkk ut av øra.
For en langløper var dette virkelig en fin måte å få blåst reint systemet:)
Her går jeg i mål i skovløpet

På femdager ble det to by løp av 10km, et strandløp, et skovløp og et bjergløp. Tilsammen 42 km. Barne og ungdomsløpene gikk over tre dager.
Tre blad Bern som er ferdige med sine løp:)
Dueodde har Bornholms fineste strender

Mange artige småsteder!
Bornholm ble en positiv opplevelse, så positiv at vi allerede nå har bestilt leilighet til neste år.
Her kan du se noen øyeblikk fanget av TV2 Bornholm: Nett TV

Etter Bornholm begynte det å nærme seg Oslo Tri. Litt krampetrening på svømming, litt fokus på overgang sykkel / løp ble drillet. Fikk også tid til noen rolige turer i Lierbygda.
Alltid fint på Storsteinsfjell!
Så var dagen her. Geir, Per, Bjørn Harald (fotograf) og jeg møttes for felles kjøring inn til Sognsvann. Ganske så spente ankom vi konkurransen.
Har vi fått med oss alt?
Atmosfæren var avslappet og hyggelig. Kanskje det ikke var så skummelt likevel? Vi hadde god tid til å se litt på de som startet før oss. Merket at denne turen først og fremst handlet om å forstå og lære hva tritlon går ut på. Etter å ha fått sjekket inn utstyr og sykkel nærmet sannhetens øyeblikk seg med stormfart. Pust med magen, slapp av, senk skulderne, vi er her for å lære .... var ikke grenser for hva vi forsøkte å si til oss selv.
Se og lær!
Snart klare for start.
Etter en sløy svømmerunde og en artig sykkelrunde var det klart for det jeg kan best.
Her begynner det å kjennes...
Tre fornøyde karer som har fått smaken på triatlon:)
Etter vel gjennomført kan jeg vel oppsummere med at dette frister til gjentakelse. Svømmedelen ble som jeg fryktet. jeg var ikke godt nok forberedt og fikk svi for det. Det ble mye brystsvømming og alt for høy puls - her må det trenes. Jeg har 2 - 3 minutter forbedringspotensiale her. På sykkeldelen stemte det bedre. Her fant jeg raskt rytmen og fikk kjapt trøkk i pedalene. På løpedelen gikk det greit. Overgangen fra sykkel gikk overraskende greit, selv og krampa slo til i begge leggene da jeg skulle ta av sykkelskoene før løpingen. Det ble en 28 plass av totalt 179 deltakere, og en 8 plass i klassen som hadde 59 deltakere. Det blir flere tri konkurranser på meg til neste år for dette ga virkelig mersmak:)


Så kom Kraftløpet i august. I år fant jeg ut at jeg ville være med som funksjonær. De to siste årene har jeg fått løpt mens andre har stått på og jobbet. Litt artig å se løpet fra den andre siden også. Vi fikk gode løpsforhold dette året, noe tidene viser. Mange perset og fikk riktig så gode tider, det var gøy. Ingen stygge hendelser, og lite å gjøre for førstehjelpsavdelingen:)
Sjøl satt jeg langt inne i skauen på 10,5km sløyfa, der så jeg til at alle kom seg trygt forbi noen sleipe partier.
Dagen før løpet merket Morten, Bjørn Harald og jeg løypa. I tillegg hang vi opp reklame for klatrepris
 
Damevinner og herrevinner 2014
Nå er vi inne i høstmodus og for min del mest treningsfokus på Oslo maraton. Ser ut fra Strava at jeg ikke har hatt så mange langturer som jeg hadde håpet på. Det kan være det som gjør utslaget i forhold til et eventuelt forsøk på persing. 2. 56.08 er tiden som skal slås. Det kan bli litt for tøft i år tror jeg.

Har derfor hatt en uke med fokus på fart. Forrige søndag ble det en langtur på 41km med snittfart 4.30. Her fikk jeg bekrefta at jeg har distansen inne. Beina var knallfine denne dagen, dermed ble farta såpass god.
Neste økt ble en kveldsøkt  på 11.5km med snittfart på 4.41. Deretter ble det en dags pause før jeg tok en rask 10km i arbeidstida, den gikk unna på 4.03 pr km.
Nå er det jo slik at beina mine begynner å bli slitne, så derfor ble det en todagers pause fram til i dag. Godt med litt hvile for knærne. I dag ble det en 23km til Drammen, nok en gang med relativt lette bein. Snittfart ble 4.17 pr km. Passerte halvmaraton på ca 1.30 - en god økt.

Merker også at jeg har utbytte av syklinga hver dag. Hjem fra jobb gir jeg alt og er skikkelig svett og småsur i beina - rett og slett fin intervalløkt på sykkel.

Nå blir det viktig å roe litt ned på farta neste uke. Før jeg booster opp igjen noen turer uka deretter. Så får vi se hva resultatet blir. Har egentlig hatt lyst til å være med på både Eggekollenopp og halvmaraton i Drammen, men ser at bursdager og andre avtaler spolerer dette - sånn er livet:(

Det kommer jo en Hytteplanmil og vintermaraton etterhvert også.

På jobben har vi fått oss en flott Sportsmastermølle, så muligheten til løping er alltid til stede.
Ny mølle på jobben




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar