onsdag 14. mai 2014

Våren 2014

Ja, da er det gått vinter og votter siden jeg sist blogget.
Det har vært en travel og til tider hektisk seinhøst og vinter.
Vi har solgt huset nede i Lierbyen og flyttet opp til Tranby.
Ved siden av dette prosjektet har vi forsøkt å leve et tilnærmet normalt liv, med aktivteter for tre aktive unger + litt trening for min del. Det har med andre ord ikke vært en optimal oppladning til årets løpesesong, men noen langturer har det blitt i ny og ne...

Første formsjekk ble påskemaraton i Drammen. Jeg meldte meg på helmaraton om ikke annet for å få en lang kvalitetsøkt. Det som var litt kjedelig var at jeg på onsdagen i påskeuka klarte å dra på meg en læsning i venstre bekken, etter en brytekam med eldstesønnen. Det som var enda kjipere var at ingen kiropraktorer holder åpent i denne delen av påskeferien:(, og slettes ikke på Lifjell.

Men en rolig 12km på langfredagen bekreftet at jeg med mye oppvarming fikk et såpass greit løpesteg, at det skulle være mulig å delta 2. påskedag.

Som sagt så gjort, 2. påskedag møtte jeg resten av SK Krafterne nede i Drammen. Tom-Rune hadde annonsert at det var klubbmesterskap på helmaraton. Bjørn Harald og jeg var de som skulle kjempe om tittelen.
Etter et par rolige km var jeg klar til dyst. Bjørn Harald hadde forberedt seg med både ringer og innkjøp av gel, noe jeg hadde glemt helt bort. Dette stresset meg litt.

Vi startet i fornuftig tempo de første km og lå jevnt rundt 4.10 - 4.15.
Da det nærmet seg halvmaraton lot jeg beina gå og droppet klokketittinga en stund. Løp sammen med kollega Geir inn til 21km på rundt 1.27.30. Bjørn Harald hadde blitt noen hundre meter bak. Ok, jeg fortsetter i samme tempo, så får jeg sprekke når jeg sprekker tenkte jeg.
God support fra arrangøren:)

Den store sprekken kom aldri. Beina ble riktignok tunge, og bekkenet ble ikke akkurat ledigere mot slutten. Men jeg forstod etter ca 35km at jeg ville slå BH. Dermed handlet det først og fremst om å komme inn på en ok tid. 3.00.37 er jeg strålende fornøyd med. Klubbmester og 3.plass totalt var vel langt mer enn jeg hadde turt å håpe på.
Gøy med pokaler!

Fornøyde gutter:)


 
 
Første oppdrag etter påskemaraton var besøk hos kiropraktor. Han fant låsninger i både venstre og høyre bekken. I tiden etter behandlingen hadde jeg mye fokus på tøying og strekking.
Deretter ble det noen løpeturer av ulik kvalitet. Men gjengangeren har nok vært mange turer med relativt høy intensitet, krydret med noen få korte rolige økter.
 

Flotte treningsforhold i april ved Stuvstjern
 

Litt rester av vinter er bare sjarmerende:)
 

Nye Nimbus klare for Kickmaster ultramaraton

Vårens neste konkurranse var Kickmaster ultra nr.2.
Tenkte at dette uansett utfall kunne være en god mengdeøkt med litt fart.
Værmeldingen hadde i forkant truet med relativt kjølig og fuktig være. Det ble heldigvis med trusler. For Drammen viste seg fra godsiden med ypperlig langløpvær, ca 10 grader, lettskyet og nærmest vindstille.
Denne gangen hadde jeg forberedt meg hakket bedre enn til påskemaraton. En flaske ringer var drukket opp, et par pakker med gel var kjøpt inn og kroppen hadde fått noen uker med inntak av magnesium.
Om det var disse forberedelsene som gjorde utslaget er uvisst, men løpet ble et av de bedre løpene jeg har løpt. Tidligere har jeg løpt to 50km, og rekorden er fra Bislett 2013 med tiden 3.49.
Målet var selvfølgelig å knerte denne rekorden.
 

Godt i siget.(Foto:Olav Engen)
Feltet var relativt stort og flere gode langløpere hadde tatt turen til Drammen for å kose seg noen timer i en flott løype. Sondre Amdahl fra Romerike ultra var i en klasse for seg selv. Han langet godt ut, og jeg lot klokelig mannen løpe fra meg. I stedet fant jeg meg min egen rytme i et tempo jeg håpet skulle holde inn. Lå rundt 4. 10 - 4.15. Dette fungerte godt. Løypa var på 4,2km så selv om jeg løp mye alene tok jeg stadig igjen en del løpere. Dette ga motivasjon. 42km ble passert på rundt 2. 59, og jeg begynte å ane mulighet for en god tid. Beina ble passe møre etterhvert, men jeg klarte å holde fokus på teknikk. I tillegg var det mentale på plass, noe som er helt avgjørende. Ingen kramper, greit med inntak av drikke, litt gelinntak fra 34km, 38 og 42km.
Resultatet etter 50km ble 3 timer og 33min - jeg perste med 16 minutter. Dette var langt mer enn jeg hadde forventet og står ikke i stil til den treningen jeg har lagt ned denne vinteren.
 

Snart i mål (foto: Olav Engen)
Det mest overraskende var kanskje at jeg dagen derpå var pokker så fin i beina.
Jeg var såpass fresh at jeg tirsdag 13.mai tok med meg junior for å løpe Kanada rundt i Sylling.

Dette ble en hyggelig kveld med mange kjente. SK Kraft var godt representert og forsynte seg godt av premiebordet. Jeg var definitivt ikke blant disse. Jeg meldte meg klokelig på 6km sammen med Jakob. Målet var å henge på Jakob og løpekamerat Simen, men gutta var for lettbeinte for meg. Jeg måtte se meg slått, men det var helt ok:) Jeg koste meg med en rolig tur, hilste på mange blide folk - en bra opplevelse.
 

Unggutta ligger foran, gamlefar halser etter så godt han kan:)

Nå blir det noen rolige dager, så får vi se hva kroppen vil. Mulighetene er mange!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar