søndag 1. mai 2011

Ringerike 6 timers

Jeg ankom Helgelandsmoen i strålende vær ved 11 tiden, alt lå tilrette for en super ultradag.
12 timers løperne hadde allerede vært ute i 5 timer da jeg dukket opp. De fleste var fortsatt lette i steget og ved godt mot.

Arrangøren hadde lagt alt tilrette med flotte garderober og ellers alt man trenger. Området for passering var strålende tilrettelagt med kanon service. Jeg hadde sjøl pakket med meg div drikke + mat, det var ikke mye av dette jeg trengte. Arrangøren hadde tenkt på det meste.
Langingsområde med super service!













Klokka 12 gikk starten for oss som skulle løpe 6 timers. Ikke overraskende var det Taranger som sammen med Ringnes og Reima som la seg i tet. Jeg valgte å løpe mitt eget løp som gikk ut på å holde 4.30 tempo så lange som mulig.
Løypa var god å løpe, greie svinger og en liten bakke som ikke ble spesielt bratt før helt på slutten.
Det var i perioder litt slitsom vind.

Jeg synes de første 30 km gikk veldig greit, så plutselig etter 31 - 32 km var det brått slutt på flytfølelsen.
Herfra og inn ble det rett og slett en kamp med motivasjon og sliten kropp. Jeg ble pinne stiv i låra.
Sånn er det noen ganger, kanskje åpnet jeg litt for hardt, kanskje var det ikke optimalt å løpe hard halvmaraton sist mandag? Uansett, en ny erfaring var det i min relativt korte ultrakarriere.

Her ser vi 12 timers løper Frants Mohr ved passering












Jeg forsøkte etter beste evne¨å følge med på skjermen ved passering, men hadde ingen tjangs til å få med meg hvordan jeg lå an. Jeg måtte stoppe et par ganger for å strekke ut stive bein og i noen korte perioder gå av meg murrende kramper.

Litt irriterende i etterkant å se at jeg var i underkant av 200 meter fra å ta 3. plassen.
Uansett, målet var å komme over 70 km og det klarte jeg. Så får målet for Romerike være å komme opp mot 75 km.

Så er det bare å gratulere Gjermund med nordisk rekord på 12 timers, fantastisk!

Vera Nystad som setter verdensrekord for kvinner 65 - 69 år, 66,117km på 6 timer
Og Per Audun Heskestad som setter verdensrekord for menn 55 - 59 år, 128,799km 12 timer.
Snakk om spreke folk!

Nå skal kroppen få en god pause fra løping. Beina er slett ikke verst, natta ble ikke så ille som jeg fryktet. Nå er det bare denne hælen min som er fryktelig øm og vond. Håper på det beste, og at alt er borte etter en runde med hvile.

Video i HD kvalitet laget av Arild Braadalen
http://vimeo.com/user1778177/ringerike-ultrafestival-2011
http://connect.garmin.com/activity/82536210

1 kommentar: