søndag 8. september 2013

Halvmaraton i Drammen

Våknet opp til sol og varme, rene sommerdagen. Svoger Dag kom innom og plukket meg opp. Deretter satte vi kursen mot Drammen.

Planen med løpet i dag var å få litt fartstrening i beina før Oslo maraton som går av stabelen om to uker.
I Drammen møtte vi på flere kjenninger fra SK Kraft. Øystein, Lise, Rune, Per og Geir var på plass. Bra stemning og hyggelig småprat før vi startet med oppvarmingen.
Først ut var Lise og Øystein på 10km. Vi andre startet opp 20 minutter senere.


Løypa i Drammen er en relativt flat løype som er lettløpt. Arrangøren hadde forberedt seg god med løypamannskap som gjorde en super jobb - det var ikke mulig å løpe seg bort i dag.
Veldig bra at det var svamper tilgjenglig fra første drikkestasjon. Eneste jeg savnet var en drikkestasjon mellom Drammen museum og mål - da ble munnen tørr, og kreftene svant hen....

Planen min var å løpe til en slutt tid rundt 1.25. Tidligere pers er på 1.22.47. Den ble satt  9.april 2012. Siden har jeg ikke løpt distansen.  Det virket fjernt å nå den tiden i dag.

Jeg startet friskt til meg å være, og løp ned mot 3.35 første km. Beina føltes lette og kroppen var på lag. Etter ca 3 km begynte jeg å finne riktig arbeidstempo som kroppen kunne leve med store deler av løpet. Det ble et godt strekk blant oss som løp i denne gruppa, jeg hadde ingen rygg å ligge bak. Men heldigvis noen rygger langt der framme som motiverte til å holde farta oppe.

Da vi passerte 10km ved Gulskogen tror jeg arrangør hadde bomma litt på km merkinga, for her var det lite som stemte mellom merking og hva jeg kunne lese av på klokka. Det var vel her at jeg fikk den første følingen med at jeg måtte justere farten bittelitt - lot noen løpere få stikke.
Jeg trengte ikke lange tida etter justeringen før jeg hadde grei marsjfart igjen.

Så ble det en ny justering mellom 12 - 14 km - da hadde jeg egentlig mest lyst til å finne på noe helt annet enn å løpe. Først og fremst pusten som blir litt trang - beina holdt bra.

De siste km inn mot mål gikk egentlig veldig greit, jeg liker lange, flate, rette strekk, selv om de siste meterne ned til rundkjøringen ved Holmenbrua ble veeeldig lange:)
Jeg klokka meg selv inn til 1.23.08 - noe jeg er strålende fornøyd med. Med tanke på at jeg ikke har fått trena så mye som jeg egentlig hadde planlagt, samt hatt en skikkelig forkjølelse i forkant - så var dette virkelig en opptur. Andreplass i klassen var også en hyggelig bonus - flott Adidas bag i premie:)

Da er det bare å håpe at det ble den kvalitetsøkta som skulle til, slik at Oslo maraton også kan bli en opptur.
Svoger Dag løp en strålende halvmaraton og persa med bortimot 18 minutter. Sluttida ble på 1.49, og enda har mannen mer å gå på. Kan bli en spennende sesong neste år også:)
 


Neste helg er det Eggekollenopp - en bratt opplevelse som kan anbefales, selv om jeg vet at det blir et lite pulshelvete før jeg kommer til topps!

http://connect.garmin.com/activity/372528709

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar