søndag 17. februar 2013

Ny pers på 50km

Det var en blid og fin gjeng som satt i bilen inn til Bislett lørdag morgen. Årets første løp skulle gjennomføres - og det var til og med et ultraløp, eller sprintdistansen for ultraløpere som noen sier.

Jeg var veldig usikker på formen. En ting er å gjennomføre, men en annen ting er å prøve å leve opp til egne mål og ambisjoner. Rundt juletider var målet mitt å løpe under 3.45. Før løpet i går var dette målet justert til at alt under 4 timer var godkjent.

For to uker siden satt jeg på legevakta i Drammen med feber og bronkitt, et resultat av en 1 1/2 ukes influensa. Hosta og harka, var skikkelig trang i pusten. Tok et bilde av elendigheten da legen insisterte på at jeg skulle få litt astmamedisin for å lette litt på pustekapasiteten:
Men leger vet ofte hva de gjør. Jeg fikk en hestekur med antibiotika som fungerte helt supert, og fire dager senere kunne jeg forsøke meg på en rolig 5 km. Dermed var jeg i gang. Det ble to safige uker med sykdom, deretter halvannen uke med forsiktig desperat trening i håp om at jeg skulle ha en kropp som fungerte.

Her ser vi fire spente karer. fra venstre Øystein, Per, Morten og Bjørn Harald. Som dere ser av bildet var vi så heldige å få klubbtøyet klart til løpet.
Planen min for løpet var å starte i ca 4.30 fart sammen med Bjørn Harald. Vi vet fra tidligere løp at vi er omtrent i samme form.
Bjørn Harald gjør de siste forberedelsene før løpet.

De første rundene gikk greit. Bjørn Harald og jeg løp sammen. Men etterhvert merka jeg at Bjørn Harald var blitt borte bak meg. Jeg forsøkte en periode å legge meg i rygg på Rakeie - ikke noe sjakktrekk, da denne mannen er en dreven ultraløper med stor kapasitet.
Når jeg kikker på split tidene mine ser jeg jo at jeg åpna i hardeste laget. Med km tider på 4.07 - 4.11 så måtte det jo komme en smell til slutt.
Synes det var vanskelig å finne riktig tempo - det går jo ikke med GPS i denne kjelleren. Monitor som var satt opp var ment skulle gi oss litt informasjon, den løp jeg forbi lenge før resultatet kom opp på skjermen. Tenker det kan være greit å investere i en fotsensor neste gang.
Underveis ble vi oppdatert av Heming Leira, og jeg hørte at Bjørn Harald en periode var 51 sek bak meg. Tenkte at han kom snikende bakfra, men vi hadde begge våre utfordringer underveis. Så da jeg passerte mål linja var det drøye halvminuttet som skilte oss.
Jeg kom inn på 3.49.19 som jeg er strålende fornøyd med. Ny pers for min del.
http://connect.garmin.com/activity/274019171

Det ble tøft for beina i dette løpet. Spesielt høyre beinet, og da låret, fikk kjørt seg godt. Dette merka jeg også da jeg var inne å trente på Bislett for litt over en mnd siden. I dag, dagen derpå, er jeg skikkelig lemster - og da spesielt i høyrebeinet. Har løpt lengre distanser før, og vært langt mindre plaget med stølhet. Men, det kan jo helt klart ha noe med mine forberedelser å gjøre også:)

Det var kjempeservice av de som arrangerte. Det manglet ingenting. Potetsuppe, kyllingsuppe, div kjeks og kaker, nok drikke og til og med is - ja, da kan man ikke ha det bedre. En kjempetrivelig tone blant løpere i etterkant, med mange gode kommentarer og super humor gjorde dette til en veldig bra start på sesongen 2013.

Her finner du mer informasjon om løpet:
Kondis:
http://www.kondis.no/sterke-resultater-i-bislett-50k-indoor.5167812-127676.html

Topp tids side:
http://topptid.no/results/official?raceid=983

Komplett resultatliste i pdf:
http://www.kondis.no/getfile.php/2211239.1495.txubqpctrb/Resultater_komplett_2013.pdf

Facebook siden til løpet:
https://www.facebook.com/events/703204566487454/

3 kommentarer:

  1. Nå ble jeg ikke mindre deppa over å ikke kunne starte på denne herligheten :( Men det glir over.....gleder meg veldig over alle de flotte prestasjonene som ble gjort. Det er ingen tvil om at forholdene måtte ha vært bra ;-) Gratulerer så mye Dag :) Håper vi sees på minst et løp/trening i år.

    SvarSlett
  2. Høres ut som en fin (og hard!) opplevelse å få være med på. Klart, 5mil er "litt" i overkant for min del da. Men jeg hadde kanskje deltatt bare for å kunne spise all den gode maten dere fikk servert ;)

    Gratulerer så mye med godt løpt løp! Jeg syns du er kjempeflink! :)

    SvarSlett
  3. Hei Ståle! Takk for gratulasjon. Nå håper jeg det går framover med deg, og at du snart er i god trening. Vi sees nok i løpet av sesongen:)

    Hei Guro!
    Joda, det er en fin opplevelse å løpe lange løp, mye handler om disponering og tålmodighet. Klart du kan løpe lange løp:)
    Vi blir alltid tatt godt vare på. Maten etter løpet var helt rå:)

    SvarSlett