søndag 30. desember 2012

En oppsummering av " I det lange løp" 2012.

Tenkte jeg skulle skrive ned en oppsummering av løpeåret 2012. Det har ikke blitt så mange konkurranser, men de løpene jeg har vært med i, har stort sett vært en opptur. Årets store mål for min del var å forsøke å perse på 6 timers og på helmaraton.

Januar / februar
Dubai maraton
Det ble en tidlig konkurransestart dette året. Hele høsten 2011 etter Oslo maraton sleit jeg med skader, og fikk veldig begrenset med trening. Det ble mye alternativt med blant annet rulleski og spinning. Så når jeg satte meg på flyet til Dubai sammen med SK Kraft gutta var jeg i grunnen veldig spent på om jeg i det hele tatt ville holde en hel maraton.
Planen var å løpe en kontrollert maraton i jevn fart uten å gå på noen stor smell. Persing var ikke noe tema.

Løpet gikk bra, og jeg kom inn på 3.13.19:) Mest av alt ble denne turen et minne for livet. Dubai var akkurat så eksotisk som jeg hadde håpet på. Ekstra hyggelig var den supre gjestfriheten vi opplevde hos Henrik og Louise.

April
Påskemaraton
Etter Dubai hadde jeg fått bekreftet at skaden var 100% leget, så da var det bare å kjøre på med trening. Neste delmål på planen var påskemaraton, halv distanse for min del. Dette løpet har blitt en flott tradisjon og en super avrunding på påsken.
Været denne dagen var av det kjølige slaget, med snø i høyden og iskaldt regn i byen.
Løpet ble en stor opptur for min del med ny pers på 21km. 1.22.47 var mer enn jeg hadde turt å håpe på.

Ringerike 6. timer
Tre uker senere var det 6. timers på Ringerike. Et av årets store mål skulle endelig gjennomføres.
Dette ble dagen hvor alt klaffet, jeg fant flyten og var inne i en fin boble som kun handlet om å løpe, løpe og løpe.........

Aldri har jeg opplevd å løpe et 6. timers løp uten noen som helst spesielle vondter. Kanskje bortsett fra litt stølhet / stivhet mot slutten. Ny pers ble det også, 75,2km holdt til en 8.plass på norgesstatistikken 2012. Hurra!

Mai.
Kanada Rundt
15.mai var det tradisjonen tro Kanada rundt i Sylling. I år var det 10 gangen jeg deltok. Målet var å perse, så jeg løp ut ganske så offensivt. Dette straffet seg selvfølgelig, men jeg klarte å hente meg inn igjen mot slutten og kom inn på 46.57:)

Da hadde jeg løpt tre løp, og perset i samtlige. God følelse! Så da tok jeg like så godt sommerferie!
I ferien ble det en del trening, og litt føling med beinhinneproblemer i venstre legg. Roet ned med litt rullski og sykkel, det gjorde susen.

August
AGR Kraftløpet
I august skulle SK Kraft arrangere AGR Kraftløpet for første gang. Det var en spent gjeng som møtte opp på Hennummarka skole den 19. august. Rammene for løpet kunne ikke vært bedre, det måtte i så fall ha vært litt lavere temperatur - for det ble varmt, veldig varmt!
Med hjelp fra mange blant familie og venner klarte vi å få til et løp med over 300 deltakere, og ikke minst et overskudd på over 20.000 som gikk til Aktiv mot kreft.
Jeg løp løpet selv. 10.5km ble unnagjort på 49.34 - noe jeg selvfølgelig var strålende fornøyd med. For dette er ikke et flatt løp:)


September
Romerike 6.timers
Årets andre 6. timers løp skulle gjennomføres på Romerike. God stemning i bilen sammen med Kjetil på vei opp husker jeg:) Selvfølgelig var spenningen stor. Skulle jeg klare å komme opp mot samme distanse som i slutten av april? Eller hadde formen tapt seg? 6 timers løp er vanskelig å disponere. Man må åpne hardt om man ønsker en distanse opp mot 70 km eller mer, men samtidig ikke for hardt, for da er sjansen stor for en stjernesmell.
Jeg startet friskt, litt for friskt:) Men de første 49km var en fryd å løpe, fin flyt, gode bein god rytme. Så sa det pang! I en periode stoppet alt nesten helt opp, meget interessant. Jeg måtte legge om strategien, persing var plutselig uaktuelt - dermed ble målet å komme over 70km. Det gikk greit, og jeg stoppet på 72.596. Faktisk min nest beste 6. timers av de seks jeg har deltatt i. Men, der og da ble jeg litt grinete for at ikke flyten og tempoet hadde holdt helt inn.


Oslo maraton
23. september var det klart for Oslo maraton igjen. Vi var en stor delegasjon fra SK Kraft som stilte til start på ulike distanser. Sjøl gikk jeg for helmaraton. Litt usikker på om restitusjonen var god nok etter Romerike riktignok, men med klart mål om å løpe sub 3.
Ekstra trivelig var det at Gjermund skulle være fartsholder for 3 timers gruppa. Han hadde riktignok løpt VM 24 timers to uker tidligere, og presterte der en fantastisk 11.plass. Det var da jeg fant ut at mine bekymringer for restitusjon etter mitt 6 timers løp kun var for peanutter å regne:)

Som vist på bildet over lå jeg stort sett i ryggen på Gjermund hele veien. Det som var litt spesielt dette året var at klimaet i denne 3 timers gruppa var til tider småampert. Mange som kjempet om plasser og løp til tider nesten på deg. Spesielt ved drikkestasjonene ble det mye skumping og knuffing. Kjenner at jeg ikke er helt vant til sånne manerer i de løpa jeg pleier å stille i. På nest siste drikkestasjon havnet jeg litt bakpå, og måtte jobbe beinhardt for å komme meg opp igjen. Alt gikk jo bra, og persen var et faktum: 2.57.58. Vi var tre stykker fra SK Kraft som kom under 3 timer denne dagen. Det er sterkt!

November
Jessheim vintermaraton
Litt spontant meldte jeg meg på Jessheim vintermaraton. Det samme gjorde Morten i SK Kraft. Hovedmålet med dette løpet var vel egentlig bare å være med på et maraton til før året var omme. Litt kult å starte året med maraton i Dubai, og å avslutte med et maraton på Jessheim.
At det skulle bli ny pers igjen denne dagen kom som julekvelden på kjerringa. Visst hadde jeg fortsatt å trene etter Oslo, og jammen meg hadde det blitt en og annen kvalitetsøkt også. Men at formen fortsatt skulle være såpass inntakt kom litt overraskende.
2.57.43 - pers med 15 sek. Ha,ha,ha!

Foto: Bjørn Hytjanstorp
For en sesong 2012 ble for min del. Ikke så mange løp, men gode resultater i de jeg stilte i!
Noe av årsaken til framgangen er helt klart at jeg stort sett har fått være skadefri. En annen faktor er at jeg har trent mer enn tidligere år. Her er en liten oversikt over i treningsmengde de siste tre årene:
2010: 2092km
2011:1955km
2012: 2917km

Mulige løp jeg vurderer å delta i 2013 er:

Løp 2013

Dato
Løp
Distanse
16 februar
Bislett
50km
10.mars
Reersø løbet
8.3km
1.april
Påskemaraton
42
4.mai
Romerike 6 timers
6 timer
14.mai
Kanada rundt
12km
15.juni
Rock`n roll maraton Oslo
21km
18.august
AGR Kraftløpet
10.5km
7.september
Nordmarkstraveren
30km
21.september
Oslo maraton
42km
26.oktober
Fredrikstad maraton
42km
30.november
Bislett 24 timer
24 timer

Det aller viktigste målet må uansett være å holde seg skadefri:)

4 kommentarer:

  1. Gratulerer med en kjempesesong Dag - en lang sådan :-)
    Jeg ønsker deg et skadefritt, sykdomsfritt og fremgangsrikt godt nytt år!

    Hilsen Bjørn Hytjanstorp

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i like måte Bjørn! Vi møtes sikkert til dyst i løpet av 2013:)

      Slett
  2. Intet mindre enn imponerende:-)
    Vi ses til nyttårsfeiring i kveld!

    Geir

    SvarSlett
  3. Vi gleder oss til i kveld Geir!
    Dag

    SvarSlett