lørdag 21. juli 2012

Løpefisketur til Glitre 25km

Sto opp kl.06.10 i dag. Planen var å løpe inn til Glitre for å fiske litt.
Turen starter ved bommen ved Glitreveien














Etter litt frokost og en biltur opp til Sjåstad,var jeg klar for en rolig løpetur med fiskestang i marka.
Alt pakket og klart.



















Det er flotte skogbilveier som leder inn i Finnemarka. Totalt mener jeg det er over 10 mil med veier på kryss og tvers.
Det var flott morgenstemning med sol fra blå himmel og fuglesang + noen firbeinte som stussa veldig over denne rare skapningen som kom gampende på veien.


























I tidligere tider var det fastboende her inne i marka. Jeg løp forbi to av plassene. Den første av dem heter Veslesetra. Denne plassen ble ryddet rundt 1750 tallet, nå er den fraflyttet.
Veslesetra

















Den andre plassen ligger ved Glitevannet og heter Glitre. Dette er en av de første plassene som ble ryddet i Finnemarka, muligens allerede så tidlig som rundt 1300 tallet.En av de første finnene som kom til marka, Peder Olsen, slo seg ned her en gang rundt 1650. det var han som også seinere ryddet plassen Svarvestolen.
Glitre














Ved Glitrevannet var det helt stille da jeg kom fram ca.kl. 07.50. Det var bare lyden av ei Nøtteskrike som bar over vannet.













Turen fra bommen og inn til vannet er lettløpt og snill mot beina, bortsett fra litt stigning helt i starten.












Så gikk ferden langs vannet, nesten inn til Hundvika. Her stoppet jeg for å klargjøre fiskestanga. Da viste GPS 12,5 km. Et og annet vak fortalte at fisken var klar for frokost, men var den klar for mark i fra Elveveien?













Sola varmet godt, så jeg lente meg bakover og bare nøyt morgenstemningen ved vannet. Det var bevegelser på stanga som brøyt magien. Fiskesena dro utover, og stangtuppen bøyde seg. Yes! Her var det fast fisk. Etter to, tre sveiv på snella forstod jeg kjapt at det ikke var ørett på kroken.
Derimot en småfeit abbor hadde funnet det for godt å sluke marken. Ja,ja, jeg er ikke så begeistra for denne fisken - mye bein og lite kjøtt. Så den fikk lov å svømme videre.
















Etterhvert ble beina rastløse, så jeg pakka sammen og startet hjemoverturen med små stopp langs vannet for å ta noen kast med sluk. Ved Støa slo det på en liten ørettppinne, den fikk også lov å svømme videre.






















Noen steder er det merka med skilt. Neste tur blir nok til en av disse plassene.










Turen ned igjen til p-plass gikk greit, var tilbake ved bilen litt før kl.12.00.
Dette ble en kjempeflott tur hvor jeg kombinerte både fiske og trening. Vi er flere som har snakket om en tur gjennom Finnemarka på langs. Tror det kunne blitt en kjempefin opplevelse. Kanskje til høsten?
Fikk jeg med meg fisk hjem? Nups! Fisken måtte jeg ned i Lierelva og hente. her slo det på en pen sjøørett på rett under kiloen. ( spinner, sølv)













http://connect.garmin.com/activity/201462597

1 kommentar:

  1. Finnemarka er fantastisk og dette var en flott skildring. Skulle nesten tro Jacobsen hadde meldt seg inn i Kraftklubben..

    Finnemarka på langs bør annonseres.

    TU

    SvarSlett