tirsdag 27. mars 2012

15km kvalitet?

Øystein og jeg hadde vår daglige prat om trening på jobben i dag, og vi kom innpå temaet kvalitet kontra kvantitet. Det er opplagt at dette også har noe med hva man trener til. Om man skal satse på 5 eller 10 km er det viktig med mange kjappe intervaller, mens en som trener til 6 timer fint kan ha fokus på de lange rolige øktene. Men av og til blir øktene hverken fugl eller fisk, og som Øystein så spøkefullt sa:
" Å løpe sakte er kjedelig, mens å løpe fort det er slitsomt"

Uansett, søndagens 25km gikk rolig for min del, så i dag skulle det bli litt kvalitet.
Turen startet med 3km rolig oppvarming på linja. Deretter var planen 4 x1000 i rundt 4 blank tempo. Dette er nemlig god fart for en lang gammel kropp så tidlig på våren.
Den første 1000 metern gikk fint, så en rolig en, deretter en ny 1000 meter med 4 blank fart.

Så ble det plutselig slitsomt gitt.......
Da var jeg kommet til Gullhaug stasjon, impulsivt stakk jeg til skogs og løp i tung sugende leire og jord opp til Skapertjern og ned til linja. Det gjorde godt!
Så fikk jeg det for meg at jeg like godt kunne ta de neste 6 km hjem som en lang intervall. Slik at jeg ble ferdig med denne ukes fartstrening, og det funka.
Nå skal det sies at det er lett helling mot Lier, men jeg måtte da jammen jobbe for å holde tempoet oppe.
De siste 6km hadde tider på mellom 4.01 og 3.44.

I morra blir det en lett restitusjonsøkt - nå venter sofaen!

http://connect.garmin.com/activity/162186764

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar