søndag 17. oktober 2010

Fra Reistadåsen til Glassåsen

I dag ble vi invitert på middag til svigers. Da passer det så bra å legge en løpeøkt rett til middagen.
Blå himmel, fin temperatur (4 grader i skyggen) og en nydelig høstsol møtte meg da jeg la i vei. Planen var å la løypa bli til etterhvert som jeg trava i vei.
Her ser dere den gamle jernbanetraseen som snirkler seg gjennom store deler av nedre Lier.









Ved rundkjøringa ved Reistad fikk jeg lyst til å ta løypa over Reistadåsen. En bratt men utrolig vakker vei inn i Kjekstadmarka. Tempoet var bedagelig, kjente ikke noe behov for å tråkke til i motbakkene. Løp forbi branntomta som sendte grøss gjennom store deler av Lier tidligere i uka.


Flott utsikt mot Drammenfjorden.









Etter at jeg passerte toppen av åsen og nærma meg Stuvstjern må jeg ha kommet borti Garmin klokka. Den hadde stoppet på 29 minutter. Jeg løp trolig i 20 minutter før jeg oppdaget glippen og fikk den i gang igjen.





Stuvstjern i høstsol







Så bar det videre i bra tempo langs skogsbilveiene i retning Lierskauen. Planen var nå og passere Tveita for deretter og rette kursen mot en ny ås, nemlig Glassåsen øverst på Tranby.




Tveita på Lierskauen. Et knutepunkt med mange løperuter å velge mellom enten du vil til Asker, Røyken eller bare bli i Lier






Jeg tok ringveien opp mot Kraftkollen som er en flott høyde med god utsikt. Her glemte jeg å trekke opp kameraet. Det kokte litt for mye i skallen opp de bratte bakkene. Da jeg endelig var på toppen klarte jeg i tillegg å velge feil sti. Dermed ble turen litt lengre enn planlagt, helt i orden egentlig.




Da jeg plutselig så Holsfjorden og Hørtekollen nord i Lier skjønte jeg at det var greit å vende sørover. Jeg fant en krøttersti og fulgte denne mot kanten av stupet.....





Og stupet er bratt!



Kjente i grunnen at jeg ble litt svimmel på kanten.







Da var det bare å finne toppunktet......





Her er det bare å ta fram boka som ligger i postkassa og notere navn.
Husket jeg det?

Nups! Ikke denne karen nei.....










Da var det bare å finne veien ned mot svigers, kjente på magen at det i grunnen kunne smake med litt søndagsmiddag.









Mye flott underlag å løpe på rundt Kraft og Glassåsen.











Ja,ja slik ble denne turen, en skikkelig vitamininnsprøytning!
Neste uke får jeg ta det litt med ro. Da går turen til Fredrikstad sammen med Øystein Mørk som skal løpe sin første maraton. Formen hans er på topp. Det ble 32.30 på Hytteplan i helga. ( Grattis) Det er litt i raskeste laget for en aldrende ultraløper. Skal bli spennede å se hva denne gasellen får til på en maraton!

Her er turen slik Garmin opplevde den
http://connect.garmin.com/activity/53342732

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar