torsdag 30. desember 2010

Oppsummering av løpeåret 2010

Her er en liten oppsummering av høydepunktene i 2010.

2010 skulle være mitt første år hvor jeg stort sett skulle ha fokus på distanser lenger enn maraton. Egentlig litt merkelig at jeg skulle sette meg slike mål. I forkant av dette året hadde jeg kun en helmaraton og en 6 timers på lista. Men det har seg slik at jeg etter å ha gjennomført 6 timers på Trandum, ble hekta på lang og rolig løping. det er noe helt eget og over tid forberede kroppen på noe som skal vare " unaturlig " lenge. Samtidig ble jeg veldig trigget av det mentale aspektet som ligger i det å gjennomføre lengere løp. Så skal det også sies at jeg har oppdaget at min kropp trives bedre med å løpe relativt langt og rolig, enn relativt fort og kort.

Jeg startet rekordtidlig med komkurranse dette året, 14 mars på Reersø i Danmark var en særdeles trivelig opplevelse. Vi hadde kanskje håpet at våren var kommet litt lenger enn her hjemme, men pytt sann. Håper samme tur kan gjentas i 2011.

Påskemaraton i Drammen har begynt å bli en tradisjon. Akkurat passe uhøytidlig, men samtidig stødig arrangert av Tom Rune + +. Jeg hadde ingen store forhåpninger om bestenotering av tid, men 1.24 så tidlig er skummelt bra til å være meg.

Eggemoen 6 timers ble en stor opptur. Målet var å slå meg selv fra 2009 da jeg presterte i overkant av 66 km. Jeg var veldig usikker på treningsgrunnlaget og på løpsopplegget. planen var å starte på 5 blank tempo første timen, for så å se om jeg skulle øke. Etter veldig kort tid tok jeg meg selv i gampe i vei i 4.25 tempo. Jeg lot det med andre ord stå til. resultatet ble i overkant av 72 km med to pauser, en for å strekke ut og en for å tisse skauen. 3. plass var over all forventning.

Kanada rundt i Sylling er like tradisjon som påskemaraton. Fantastisk trivelig løp arrangert av idealister.
Det blir alltid like vondt  på vei opp fra Tronstad, men slik skal det bare være.
I år klarte jeg ny pers med 47.07 - neste år vil jeg se 46 tallet. Ellers må jeg nevne Øystein Mørk som presterte å løpe de 12,2 km på 39.30. Puh........ det er raskt!!

Etter Kanada ble det rolig for min del. Jeg fikk litt problemer med ei beinhinne i den ene leggen og la inn en rolig periode med noen besøk hos naprapaten. det gjorde susen. I sommerferien hadde vi to deilige uker på Kreta, med lange rolige turer opp i fjella. Resten av ferien ble løpt i Danmark og på Lifjell.

Da var det tid for Romerike 6 timers. Nok en gang var jeg veldig usikker på form og løpsopplegg. Men nå hadde jeg tross alt to løp og dra veksel på. Strategien ble lagt to minutter før start. Jeg skulle legge meg i rygg på Mr. Mohr og bli der så lenge jeg klarte. Det gikk bra lenge det, vi løp i flott 4.30 tempo og det gikk lett. Faktisk så lett at jeg til slutt lot beina og ta meg med på som var litt for optimistisk. Maratonpasering på 3.13, jeg var ikke trent for det vet du! Smellen kom som fortjent med kramper i hamstrings. Det ble en del gange før det etter en og en halv time løsnet. Jeg klarte faktisk å slå rekorden min fra Eggemoen med 36 meter.

Eggekollen opp er et lokalt og morsomt løp. Et motbakkeløp! Jeg er ikke bygd for slikt! det gjør bare vondt fra du starter til du er i mål. Da har du lagt bak deg 4 km og 400 høydemeter. I år ble tiden 23.54.

Så var det Oslo Maraton. For første gang siden høsten 2007 skulle jeg forsøke med på denne distansen. Sist gang kom jeg i mål på 3.21 med runners knee. I år ble det 2.58.17. En vanvittig opptur som virkelig motiverte til videre trening.

Siste løpet i 2010 ble Fredrikstad maraton. Øystein og jeg dro ned mest for å kose oss. Det var Øysteins første maraton, og sikkert ikke den siste. Tiden ble 3.04.28. Helt supert i en lett kupert løype.

November og desember har vært to rolig måneder med litt vondter i bein og rygg. Nå er dette leget, og jeg kjenner meg klar for mye trening i tiden framover.

Samlet sett løp jeg 2112 km i 2010. Dette brukte jeg 192 timer på. Hvis jeg fordeler denne distansen på 52 uker får jeg i snitt en distanse på 40 km pr. uke. Det er ikke mye å skryte av kan man si. Derfor blir dette hovedmålet for neste sesong  - mengde, mengde, mengde og mengde:) hvis jeg i tillegg klarer å putte på litt mer styrke og stabilitetstrening, da blir det optimalt.

Alt i alt har dette vært en flott sesong med flere personlige rekorder. Jeg kjenner at ultraløping trigger meg, og at jeg allerede nå gleder meg til nye utfordringer. Terminlista skal studeres nøye, så får jeg se hva målet for 2011 blir.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar